How to think a festival? A social-critical analysis of cultural projects using the
Seanaps Festival Leipzig as an example
| Wie wird ein Festival gedacht? Eine gesellschaftskritische
Auseinandersetzung mit kulturellen Projekten mit dem Seanaps Festivals
Leipzig als Beispiel

Reflective cultural management is about how we challenge and categorize ourselves and our social context: what kind of impulse do we want to give and what is the goal of our project? With this in mind, festivals can be thought and shaped as a social space enabling encounters and exchanges with an inquiring critical character.
Following the example of the Seanaps Festival (Leipzig), we will go through every step needed to create a cultural project, from the planning to realization and re-working phase. In this frame, the students will train their critical observations and perspectives by working on their own project ideas with practical and theoretical exercises.

Im reflektiven Kulturmanagement steht immer die Frage im Raum, wie wir uns selbst und unseren gesellschaftlichen Kontext kritisch hinterfragen und einordnen: Was für Impulse wollen wir anstoßen und was soll unser Projekt erreichen? So können Festivals als soziale Räume der Begegnung und des Austausches gesellschaftskritisch gedacht und gestaltet werden.
Am Beispiel des Seanaps Festivals (Leipzig) durchlaufen wir jede Stufe eines kulturellen Projekts von der Planung über die Umsetzung bis zur Nachbereitung. Dabei sollen die Studierenden die Umsetzung ihrer gesellschaftskritischen Beobachtungen und Perspektiven in eigene Projektideen mittels praxis-theoretischen Übungen trainieren.

Semester: SoSe 2021