- Trainer/in: Kara-Sophie Koehler
- Trainer/in: Luisa Stemme
- Trainer/in: Karl Wollmann
- Trainer/in: Efdal Yasa
Social and political learning encourages participation and the building of a democratically, inclusively, and environmentally sustainable society. This learning takes place both in children's social and family life and in schools, especially Primary School. Currently Sachunterricht in the Primary School develop methodologies and practices to initiate and promote children's social and political learning. One of the principles of Sachunterricht includes exploring and understanding the political and social dimension of the environment and developing skills in order to deal with things in the world, among them the ability to act democratically. Its constructive perspective makes it possible to explore other places for children's learning, such as the museum. This space is favorable for children's factual learning with regard to their political and social formation, their appropriation of rights and duties, their critical and autonomous spirit, and their impact on actions in society. The Museum as a space for political and social learning applies in the curriculum and teaching of Primary School and contributes to the practices of historical and sustainable construction of objects, as well as to children's political and social relations with objects and their environment.
- Trainer/in: Karina Augusta Limonta Vieira
- Trainer/in: Lena Mertke
- Trainer/in: Beatrice Rupprecht
- Trainer/in: Sarah Michelle Schumann
- Trainer/in: Cornelia Beck
- Trainer/in: Stefan Eichhorn
- Trainer/in: Cornelia Beck
- Trainer/in: Iris Fischer
Im Seminar werden Sie mit Inhalten der Spannungsfelder
- geschlossener (lehrerzentrierter / frontaler)
- offener (schüler-zentrierter)
Unterricht vertraut gemacht. Die Funktion,
Wirkung und Kritik von Formen geöffneten Unterrichts (Stationenlernen,
Wochenplan, Freiarbeit und Werkstattunterricht) sind Gegenstand der aktiven Seminarteilnahme. Bitte beachten Sie in Vorbereitung auf Ihr Blockpraktikum SPS V folgenden Hinweis lt. PO:
Gemäß der Prüfungsordnung ist der Nachweis der Teilnahme an der Vorbereitung der praktischen Bestandteile des Moduls Bestandteil des Praktikumsnachweises, welcher Voraussetzung für die Zulassung zur Prüfung ist. Notwendigerweise hat die Vorbereitung der praktischen Bestandteile vor diesen selbst zu erfolgen. Für die Anmeldung im Praktikumsportal ist eine vorher erfolgte Modulanmeldung erforderlich. Diese haben Sie, wenn Sie das Vorbereitungsseminar absolviert haben.
Für das Absolvieren des Blockpraktikums SPS V im Modul 05-GSD-SPS02 ist nachzuweisen:
- regelmäßige Teilnahme am Vorbereitungsseminar (diese wird im Praktikumsnachweis von der/dem Dozierenden bestätigt)
- für das Absolvieren des Blockpraktikums wird eine aktive Teilnahme am SPS 02 - Seminar empfohlen
- Trainer/in: Kathrin Rensch