Obwohl (bzw. weil) die Gestaltungsmacht der Menschheit noch nie so groß
war wie heute, war ihre Zukunft noch nie so bedroht. Die Ethnologie und
ihre Nachbarwissenschaften zeigen zugleich, dass es vielen menschlichen
Gesellschaften und Kulturen über Jahrtausende hinweg gelungen ist,
nachhaltig zu wirtschaften und gleichzeitig gut zu leben. Dieses Seminar
geht der Frage nach, warum das so schwierig geworden ist und ob das
Studium kultureller Vielfalt, die ja Gegenstand der Ethnologie ist, uns
dabei helfen kann, Hauptprobleme und geeignete Lösungsansätze für ein
future making zu identifizieren, das einer größeren Vielfalt von
menschlichen und nicht-menschlichen Lebensformen eine bessere Zukunft
als die ermöglicht, auf die wir derzeit zusteuern. Dabei werden
Beispiele und Strukturen sozio-kultureller Vielfalt ebenso diskutiert,
wie gegensätzliche theoretische Ansätze und Ideologien, die future
making über die Wahrnehmung dieser Vielfalt und den
politisch-praktischen Umgang mit ihr beeinflussen. Abgabetermin:
31.03.2023
- Trainer/in: Immo Eulenberger
Was ist ‚Religion‘? Können verschiedene Glaubenssysteme überhaupt verglichen werden? Was passiert, wenn man sie alle als Religion bezeichnet? Wie haben sich ethnologische Ansätze zu ‚Religion‘ über die Zeit verändert? In diesem Modul gehen wir Glaubenssystemen, theologischen Überlegungen, und dem praktischen Umgang mit Geistern, Göttern und dem Transzendenten nach. Wir erarbeiten die Konzepte Glauben und religiöse Praxis, Ritual und Performanz, Orthodoxie, Konversion und Atheismus.
- Trainer/in: Theresa Bräuer
- Trainer/in: Tabea Scharrer
Das Modul ist eine Einführung in die regionale Ethnologie. Studierende werden mit den kulturellen Besonderheiten verschiedener Regionen vertraut gemacht, diskutieren die Beziehung von einzelnen Kulturen zu ihren Regionen sowie den Austausch und die Überlappung von Kulturen und Regionen. Studierende setzen sich mit den kulturellen Folgen von Kolonialismus und Globalisierung auseinander und beschäftigen sich mit Konzepten wie Diaspora, Transnationalismus und Hybridität.
- Trainer/in: Theresa Bräuer
- Trainer/in: Sina Emde
In this seminar we read classical and contemporary ethnographies as anthropological debates across time. We specifically ask: How do current debates in anthropology relate to the history of the discipline? How does ethnography write anthropological theory? We also open a dialogue between Western anthropological theories and engagement with these by scholars from the global South. A particular emphasis is given on questions of ethnographic positionalities and the construction of situated knowledge. At the end of the course students have acquired knowledge of fundamental concepts of anthropological theory and are familiar with current critical engagements with these. They have learned to read ethnographies as situated and temporal knowledge constructions
Organisatorisches:
This seminar is reading intensive. Students will prepare short impulse presentations and moderate sessions. As moderators they choose the excerpts from the ethnographies they wish to discuss with their peers. To earn your credit points (LPs), you have to:
a) write regular response papers to your readings
b) Chair a session and give a short input presentation (15 min)
c) write a final term paper, Due date: 15.03.2023
- Trainer/in: Sina Emde
If one excludes studies on dreams and dreaming, sleep has to date
been a curiously neglected phenomenon in medical anthropology and
anthropology more broadly. This neglect is curious not only because
sleep (like eating or drinking) is crucial for our health and
well-being, because we spend almost a third of our lives sleeping, and
because sleep or the lack thereof is an omnipresent topic in daily
conversations and the media; it is also curious because sleep
fundamentally affects how social life is organized and, as such, should
be of interest to anthropologists.
Sleep can be studied from a broad variety of anthropological angles.
Sleep – how it is used to discipline and govern – is a topic for
political anthropology (e.g. Williams, 2011; Crary, 2013). Sleep – its
evolution and the unresolved question of its function for human and
other-than-human life worlds – is a topic for biological anthropology
(Samson, 2021). The medicalization of sleep, changing categorizations
and lived experiences of sleep disorders, or the dynamic and growing
field of sleep science are rich topics for medical anthropology and STS
(e.g. Wolf-Meyer, 2012). Sleep, of course, is also an important topic
for social anthropology more generally: Sleeps affects who we are and
how we relate to others. Where, when, how, and with whom people sleep is
inherently bound up with their work and personal life. Studying sleep
can provide insights into, for instance, class structures, family and
life course dynamics, intimate relations, and forms of care – not just
in different contemporary societies, but also historically (e.g. Brunt
& Steger, 2008; Glaskin & Chenhall, 2013; Ekirch, 2005).
In this course, we will venture into the night – so to speak – to
explore recent debates and developments in the anthropology of sleep. In
the first part (seven sessions on a weekly basis), we will read and
discuss key publications on sleep in very different subfields of
anthropology. Drawing on these readings and their own personal
interests, students will then have time until the end of January to
develop ideas for an oral presentation at the block day which will also
serve as the basis for their written assessment (Hausarbeit). Students
can explore anthropological debates on sleep and dreaming, analyze
portrayals of sleep in films, art, literature, or the media, or even
gather own empirical material (e.g. conduct an interview with someone
about their sleep habits or sleep problems). The third part of the
course is a one-day block seminar at the end of January, during which
students will present their findings and ideas for their Hausarbeit.
Organisatorisches:
Termine:
14.10., 21.10., 28.10.,11.,18.11.,25.11.,2.12.2022
27.1.2023. 9-17 Uhr, S 202
Expectations & Examination:
Students are expected to carefully prepare the assigned readings and
participate actively in class. The assessment (Prüfungsleistung)
consists of two parts: a) an oral presentation (approx. 20 minutes) at
the block seminar and b) a written paper (Hausarbeit, approx. 12-14
pages) based on this presentation. Due date: 31.03.2023
- Trainer DS: Julia Vorhölter
MA Course: Culture & Technology WT 22/23
Stefanie MaukschMA 03-ETH-2012 / 10 LP
Tuesdays, 11:15 am – 12:45 pm, S102
- Trainer/in: Nabila Ulamy Alya
- Trainer/in: Maria Guadalupe Anaya Alderete
- Trainer/in: Thanushiya Balan
- Trainer/in: JUI-HSIN CHENG
- Trainer/in: Nashra Fatima
- Trainer/in: Sophie Ghandtschi
- Trainer/in: Leonie Heckelmann
- Trainer/in: Julien Jaekel
- Trainer/in: Sophia Maas
- Trainer/in: Stefanie Mauksch
- Trainer/in: Johannes Ramsenthaler
- Trainer/in: Tilman Maria Rueger
- Trainer/in: Louis Casper Venter
- Trainer/in: Fabian von Bernuth
- Trainer/in: Maria Wolff
Dieses Modul führt Studierende in die Grundlagen der Ethnologie ein und
bietet Training in wichtigen wissenschaftlichen Arbeitstechniken. Die
zweistündige Vorlesung beschäftigt sich mit Theorien der sozialen
Praxis, Forschungsmethoden und bietet einen Ausblick auf aktuelle
Strömungen im Fach. In der Übung diskutieren Studierende
vorlesungsbegleitend einführende ethnologische Texte und machen sich mit
Techniken des wissenschaftlichen Arbeitens vertraut.
- Trainer/in: Stefanie Mauksch
In this course, we will discuss the
intersections of these two disciplines. Every week will revolve around a new
question, for example: What is culture? What is gender? What is ritual? By addressing these questions, we will go through the development of
anthropological theory and many of the trends in contemporary philosophy. We
will talk about everything from Functionalism to Post-Structuralism, from
Feminism to Actor-Network Theory and Object-Oriented Ontology. Along the way, we will also look at the terms
that show up in anthropological debates all the time and usually lack any
explanation: “ontology”, “epistemology”, “positivism”, “empiricism”,
“phenomenology”, and all of the paradigms and turns you can think
of!
- Trainer/in: Adam Robert Bobeck
Informationsmaterial zu dem gemeinsam von der Regionalsäule der GKO veranstalteten Modulen 03-SQM-35, sowie 03-AEK 001 und 03-AEK 002
- Trainer/in: Rose Marie Beck
- Trainer/in: Philip Clart
- Trainer/in: Ulrich Demmer
- Trainer/in: Markus Dreßler
- Trainer/in: Sina Emde
- Trainer/in: Wolfgang Matthias Fuhrmann
- Trainer/in: Manuel Harms
- Trainer/in: Enrico Ille
- Trainer/in: Elisabeth Kaske
- Trainer/in: Christoph Kleine
- Trainer/in: Sebastian Maisel
- Trainer/in: Stefanie Mauksch
- Trainer/in: Dorothea Mladenova
- Trainer/in: Ursula Rao
- Trainer/in: Steffi Richter
- Trainer/in: Ira Sarma
- Trainer/in: Sebastian Schüler
- Trainer/in: Janine Schulze-Fellmann
- Trainer/in: Sarah Ruth Sippel
- Trainer/in: Dmitri van den Bersselaar